Werkvormen

Geschikte werkvormen voor pijler 1: contextrijk
Werkvormen die de voorkennis activeren voldoen aan volgende kenmerken:
-Ze zijn kort en krachtig.
-De leerlingen worden geïnspireerd door de werkvorm, ze krijgen zin om er mee bezig te zijn. Ze krijgen ideeën.
-Door de werkvorm wordt het duidelijk voor de leerlingen waarom ze iets moeten leren. Ze krijgen een beeld van wat ze aan het einde moeten kunnen (leerdoelen).
-Door de werkvorm wordt het duidelijk voor de leerlingen wat ze met de kennis kunnen doen (doel en functie van de kennis).
-De leerlingen delen kennis en vragen met de leerkracht en elkaar.

Voorbeelden
-een klasgesprek en varianten
-brainstormen
-foto's kiezen die te maken hebben met het thema
-bord- en muurdiscussie
-vragen stellen
-mindmap

 

Geschikte werkvormen voor pijler 2: interactie
Interactievormen en coöperatieve werkvormen zijn geschikt om interactie te stimuleren.

Interactievormen
Bij interactievormen zijn de leerlingen gesprekspartners van elkaar of van de leerkracht. De leerlingen leren om te overleggen, vragen te stellen, te luisteren naar anderen en hun mening te verwoorden. De leerkracht moet de leerlingen stimuleren om te vertellen en vragen te stellen. De leerkracht neemt best een luisterende houding aan zonder vooroordelen. Interactievormen kunnen opgedeeld worden in discussievormen en het stellen van vragen.

*Discussievormen
In discussies worden persoonlijke observaties, opvattingen en indrukken vergeleken met die van andere leerlingen. Hierdoor worden vage indrukken, gevoelens of opvattingen verhelderd.
Voorbeelden van discussievormen:
-een probleemoplossende discussie
-een discussie in groepen met rapportage
-een kringgesprek
-bord- en muurdiscussie

*Het stellen van vragen
Goede vragen stimuleren kinderen tot nadenken en actief deelnemen aan het leerproces. Ze verhogen de betrokkenheid en lokken interactie uit. Door het stellen van goede vragen kan de leerkraccht te weten komen of de leerlingen de informatie begrepen hebben. Ook de voorkennis van leerlingen kan achterhaald worden door het stellen van vragen.
Voorbeelden van werkvormen waar vragen gesteld worden:
-een interview
-een enquête
-een onderwijsleergesprek

Coöperatieve werkvormen
Door middel van coöperatieve werkvormen werken leerlingen samen. Coöperatieve werkvormen lokken interactie uit.

Voorbeelden van coöperatieve werkvormen:
-de placematmethode
-binnen- en buitenkring
-waar/niet waar
-zoek iemand die
-tweepraat
-tweevergelijk
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


Maak een gratis website Webnode