Interactie

Interactie is de tweede pijler van taalgericht vakonderwijs.

Wat?
Interactie = vragen, ervaringen of informatie die uitgewisseld worden tussen leerkracht en leerling en tussen leerlingen onderling.

Hoe?
Interactie kan gestimuleerd worden door:
-natuurlijke gesprekken
-variatie in verwerkings- en toepassingsopdrachten
-samenwerkend leren
-aandacht voor verschillende leerstijlen


Natuurlijke gesprekken
Deze gesprekken worden uitgelokt door het activeren van de voorkennis en ervaringen van leerlingen. Een natuurlijk gesprek kan gaan over: leerinhoud, persoonlijke invulling van leerinhoud en leerervaringen.

Variatie in verwerkings- en toepassingsopdrachten
Door te variëren in verwerkings- en toepassingsopdrachten stimuleer je de denk- en probleemoplossende vaardigheden van leerlingen. Bovendien spreek je de verschillende leerstijlen van kinderen aan.
Voorbeelden van gevarieerde verwerkings- en toepassingsopdrachten: gedichten schrijven over de inhoud, schema's en samenvattingen maken over de inhoud, proeven uitvoeren, een concreet product maken, ...

Samenwerkend leren
Samenwerkend leren lokt interactie en natuurlijk gesprekken uit. Door samenwerkend leren moeten de leerlingen met elkaar overleggen, ze delen informatie en ervaringen met elkaar.

Aandacht voor verschillende leerstijlen
Er moet aandacht zijn voor de manier van aanpakken, opdrachten maken, leren... van elke leerling. Volgens Kolb zijn er 4 leerstijlen. Opgelet: het is niet zo dat iemand maar één leerstijl gebruikt. Meestal worden ze alle vier gebruikt, maar één of twee leerstijlen zullen overheersen.

DE DOENER
-wil snel overgaan tot actie
-impulsief
-doelgericht
-werkt graag samen
-wil actief experimenteren

DE BEZINNER
-denkt eerst na voor hij iets doet
-bekijkt een probleem vanuit verschillende invalshoeken
-ziet veel oplossingen

DE DENKER
-zeer goed in logisch denken en redeneren
-leert het liefst uit boeken
-ideeën moeten vooral logisch zijn, niet praktisch uitvoerbaar

DE BESLISSER
-plant de taken graag
-durft besluiten te nemen
-koppelt theorie graag aan praktijk
-leert het meest van voorbeelden uit de praktijk


Maak een gratis website Webnode